September 3-5, 2014
Vienna, Austria

The 8th European Conference on Gender Equality in Higher Education brought together 388 participants from 36 countries on 3-5 September 2014 in Vienna. The conference in numbers: there were 42 parallel sessions with nearly 170 lectures, 39 posters, 3 keynotes and 2 panel discussions.

We would like to thank everyone who contributed to the conference with lectures, papers, posters, in panel discussions and workshops! It is your efforts that helped to make the conference exciting and interesting. We hope all participants also enjoyed the networking and social events, and left Vienna with new knowledge, inspirations and contacts!

Documentary videos from the 8th European Conference on Gender Equality in Higher Education:

Nach Aktivierung werden u. U. Daten an Dritte übermittelt. Datenschutzerklärung., öffnet in einem neuen Fenster

Gender2014: Next Steps to Go

Nach Aktivierung werden u. U. Daten an Dritte übermittelt. Datenschutzerklärung., öffnet in einem neuen Fenster

Gender2014: Elizabeth Pollitzer

Achterberg Susanne, Dahmen Jennifer: How much gender equality policies fit into the university? A case study from Germany, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Balahur Doina: Promoting “cooperation paradigm” for gendering the universities and science organizations. A built-in reflective practice model of real transformation to achieve gender equality in science, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Bartosch Ilse: STEM Gender Bias in Austria: – the result of a segregated Educational Schooling System and an exclusive masculine STEM Culture?, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Cidlinská Kateřina: Attrition from science – not only free choice, even in the Czech Republic, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Costas Ilse, Michalczyk Stephanie, Camus Céline : Gender Effects of New Public Management on Subjectification: A Qualitative Analysis of German and French Academics, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Erlemann Martina: Dynamics in the entanglements of gender cultures and disciplinary cultures in science as a key for gender equality: the case of the physical sciences, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Hartung Barbara: Evaluation of Gender Research in Lower Saxony, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Heller Rachelle S., Janezic Dusanka, Ursic Ivana: The Status of Slovenian Women in Science, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Holzinger Florian, Reidl Sybille: Organizational Practices of Paternity Leave, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Jansen-Schulz Bettina: “Integrative Gendering-Diversity” – A Strategy for Universities Structures, Teaching and Higher Education Didactics, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Jeanrenaud Yves: “Integrative Gendering-Diversity” – A Strategy for Universities Structures, Teaching and Higher Education Didactics, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Knoll Bente: Gender Studies at Engineering Faculties in Austria, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Kunadt Susann: Family Friendliness at German Higher Education Institutions: About the Effectiveness of Strategies and Measures for the Reconciliation of Science and Care, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Lassnigg Lorenz: Contribution: Quantitative Information about sex and gender issues in the Austrian National Education Report - overview and assessment, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Mense Lisa, Wegrzyn Eva: Frustrating, but fruitful frictions, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Mlakar Annemarie: The Effects of Gender Equality Management in Higher Education Institutions (HEI) - The Implementation of Gender& Diversity Controlling at Goethe University Frankfurt am Main, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Palm Kerstin: The role of science history for changing the self-image of science, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Pastor Inma: Usefulness, difficulties and risks in gender plans of European and Latin American Higher Education Institutions, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Pépin Anne, Collin Jeanne, Pontois Maria Teresa, Drew Eileen, Marshall Claire, Šidlauskienė Virginija, Jazdauskas Gintautas, Lipinsky Anke, Löther Andrea, Schäfer Maria: Fostering Gender Equality in Research Institutions through Transformational-Gender Action Plans, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Pépin Anne, Laugier Sandra: The “Défi Genre” (Gender Challenge Programme) at CNRS, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Ramsay Eleanor, McGregor Judy, McCarthy Dianne: New Zealand’s experiment: closing the gender gap in higher education leadership through cumulative cultural Change, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Reidl Sybille: The challenges and potentials of gendered innovation projects: an interdisciplinary perspective – a field report, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Schacherl Ingrid: Innovations on equal Treatment in Controlling Systems – Types of Gender Equality Management Systems, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Scheich Elvira, Schiestl Leli: Diversity in the Cultures of Physics – A European Summer School Project for Women Physicists, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Stout Rohrbauck Karen, Neem Johann, Graham Jim, Andrews Beth: Understanding (Under) Representation in a University Shared Governance System: Building the Future of an Equitable Institution, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Thaler Anita, Hofstätter Birgit: Promoting women researchers’ careers. An evaluation of measures in life sciences and ICT., öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Zwingenberger Anja: Admission Test for the First Year: Empirical Evidence from a European Business School, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster


Institutions

(Room: Ines Novella) 

Chair: Birgit Buchinger
Rapporteur: Angelika Striedinger

Marjan Van AerschotGender action plan KU Leuven: towards a cultural shift through integrated gender policy, öffnet eine Datei
Barbara EhrenstorferWomen in Academia at the University of Applied Sciences Upper Austria: Impressions, Developments and Perspectives, öffnet eine Datei in einem neuen Fenster
Meike HilgemannGender Equality in the Gendered Institution of the German University: Female and Male Experiences, Oppositions and Contradictions on the Road to a Professorship, öffnet eine Datei
Alexandra KrünerEvolution of guidelines for successful and sustainable female employees retention by gender management in companies of the German steel industry, öffnet eine Datei
Nicole SagmeisterStrategies for achieving acceptance of gender mainstreaming at the University of Applied Sciences Technikum Wien, öffnet eine Datei
Margarethe HochleitnerHow to get gender into Medical Universities, öffnet eine Datei
Margarethe HochleitnerHow can we support women’s careers in medicine?, öffnet eine Datei
Marion HabersackScientific Proficiency in the framework of Medical University Admission Tests, öffnet eine Datei
Alexandra Brazinova: Gender equality strategy at Trnava University

Countries

(Room: Cristina Alonso)

Chair: Regine Bendl
Rapporteur: Lisa Scheer

Karolina Lendák-KabókThe road to success for Hungarian women in the Serbian higher education system, öffnet eine Datei
Doris Kiendl-WendnerTraining and Mentoring programmes to enhance gender equality and women empowerment in higher education institutions: An example of Latin American countries in the EQUALITY project, öffnet eine Datei
Silvana BadaloniGender Based Segregation in Education: New and Old Behaviors, öffnet eine Datei
Orsolya KeresztyGender Inequality and Social Science Careers – a snapshot from Hungary, öffnet eine Datei
Felizitas SagebielAcademic Women Leaders in STEM and their Potentials as Change Agents of Segregation, öffnet eine Datei
Yvette HuetGrowing Careers for Women and Minority Faculty: Mentoring at Multiple Career Stages., öffnet eine Datei
Inma Pastor, Núria Serret, Paloma Pontón, Ana Rosa RuizHow to manage gender equality in HEI. A case study of 18 universities of Latin America, öffnet eine Datei
Anja VervoortsPrecarious Working Conditions: Does Gender Really matter?, öffnet eine Datei
Gabriela Obexer-Ruff, Yvonne JänchenThe two Swiss National Equal Opportunity at Universities and Universities of applied Sciences Programs 2013-2016, öffnet eine Datei

Content

Room: Ines Novella

Chair: Elisabeth Günther
Rapporteur: Lisa Scheer

Idoia MuñozCommunication Strategy in International R&D Projects: Integrating Gender Dimensions, öffnet eine Datei
Eva Álvarez: Building the gap between gender knowledge production and gender knowledge use: ‘Learning to Tweet’ experience
Miriam DamrowPerceptions of Gender Equality from the inside, öffnet eine Datei
Elke Szalai: Intellectual Capital Report a tool to support gender issues in teachers training on the PH Burgenland, öffnet eine Datei
Rosario López GiménezIntegrating of Gender in Medical Education. A proposal from School of Medicine of Autonomus University of Madrid, öffnet eine Datei
Mario Conci“The FESTA project at school”: a pilot study on students’ perception about gender and mathematics, öffnet eine Datei
Ilenia PicardiTransforming academic culture for gender equality in research and innovation: the UNINA’s case study, öffnet eine Datei
Stefanie LeinfellnerDual career families searching for keys to balance life and academic work – A case study at German universities, öffnet eine Datei
Yuwei Lin, Manuela SchmidtA Gender-Informed Curriculum for Teaching Volunteered Geographic Information, öffnet eine Datei

Projects

Room: Cristina Alonso

Chair: Katrin Lasthofer
Rapporteur: TBA

Marion HabersackGender Gap in Medical University Admission Test, öffnet eine Datei
Claudia von der LindenChange Management - From Affirmative Action to Cultural Change, öffnet eine Datei
Anne PépinGENDER-NET: Promoting gender equality in research institutions and the integration of the gender dimension in research, öffnet eine Datei
Katerina CidlinskaMentoring program for secondary school female students with an interest in technical and natural sciences, öffnet eine Datei
Jörg MüllerGenPORT – An Internet Portal for sharing knowledge and inspiring collaborate action on gender and science, öffnet eine Datei
Margarethe HochleitnerWomen doctors at Innsbruck Medical University, Austria. Does affirmative action for women help to break the glass ceiling?, öffnet eine Datei
Marion HabersackSituational Judgment Test as an additional tool in a medical admission test, öffnet eine Datei
Angelika Hoffer-PoberMentoring in Higher Education: Medical Career Development as part of a gender-equal human resources development International Conference Mentoring in the Medical Sciences – a working group of Forum Mentoring e.V., öffnet eine Datei
Anne PépinProject INTEGER: Driving Research Excellence through Transformational Gender Action Plans, öffnet eine Datei
Inés NovellaGender in Science, Technology, Environment, öffnet eine Datei

Impressions from the 8th European Conference on Gender Equality in Higher Education:

Ankommen der Teilnehmer_innen
Theater
Theater 2
Welcome picture
welcome picture 2
welcome picture 3
welcome picture 4
welcome picture 5
welcome picture 6
welcome picture 7
welcome picture 8
welcome picture 9
welcome picture 10
welcome picture 11
welcome picture 12
welcome picture 13
Fotos im Rathaus 1
Fotos im Rathaus 2
Fotos im Rathaus 2
Fotos im Rathaus 3
Fotos im Rathaus 4
Fotos im Rathaus 5
Fotos im Rathaus 6
Fotos im Rathaus 7
Fotos im Rathaus 8
Fotos im Rathaus 9
Fotos im Rathaus 10
Ambiente
Keynote 1
Keynote 2
Keynote 3
Keynote 4
Keynote 5
Keynote 6
Keynote 7
Keynote 8
Keynote 9
Podium 1
Podium 1
Podium 2
Podium 3
Podium 4
Podium 5
Podium 6
Podium 7
Podium 8
Session 1
Session 2
Session 2
Session 3
Session 4
Session 5
Session 6
Session 7
Session 8
Session 9
Session 10
Session 11
Session 12
Session 13
Session 14
Session 15
Session 16
Session 17
Session 18
Session 19
Session 20
Session 21
Session 22
Session 23
Ambiente 1
Ambiente 2
Ambiente 3
Ambiente 4
Ambiente 5
Ambiente 6
Ambiente 7
Tanz
Tanz
Tanz
Tanz
Heuriger
Heuriger
Heuriger
Heuriger
Heuriger
Heuriger
Heuriger
Heuriger
Keynote
Keynote
Keynote
Keynote
Keynote
Podium
Podium
Podium
Podium
Podium
Podium
Podium
Podium
Podium
Podium
Podium
Podium
Abschluss
Abschluss
Abschluss
Abschluss
Abschluss
Abschluss
Abschluss
Abschluss
Abschluss
Abschluss

credit: office for gendercompetence/TU Wien